Als topsporter vraag je vaak veel van jezelf op het gebied van fysieke inspanning. En toch kun je jezelf flink tegenkomen op het mentale vlak. Het talent, de vaardigheden en de conditie zijn er en wat als het presteren achter blijft?

Dan is het een goed moment om er werk van te maken. Er zijn heel veel mogelijkheden om op het mentale vlak jezelf en je zelfvertrouwen te versterken.bolt

Als je wilt onderzoeken of het iets voor je is om op individuele basis aan deze mentale aspekten te werken, neem dan contact op om een afspraak maken voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

In het streven naar betere prestaties loont het de moeite om goed stil te staan bij waarin je jezelf allemaal nog zou kunnen verbeteren.

Zoals je technisch kijkt naar welke technieken je nog beter kunt ontwikkelen om een nog waardevollere speler te worden, zo kun je ook op het mentale vlak kijken op welke gebieden er nog winst te halen valt.
 
Samen kunnen we op zoek gaan naar:

  • welke factoren er een rol spelen bij het niet optimaal functioneren.
  • hoe ga je om met spanning/ ontspanning
  • hoe om te gaan met omgevingsfactoren waar je geen invloed op hebt
  • hoe is je relatie met teamgenoten of begeleiders, hoe kun je die positief be├»nvloeden
  • hoe staat het met je incasseringsvermogen, je vermogen om te schakelen
  • wat is jouw inbreng in een team, kun je jezelf onmisbaar maken

Je kunt je fysieke prestaties nog versterken door middel van het trainen van je mentale inbeeldingsvermogen.

Een belangrijk aspect hierin is controle krijgen over je (halfbewuste) gedachten, zodanig dat je je aandacht volledig kunt richten op waar je mee bezig wilt zijn, zonder verstorende bijgedachten.

Een volgende stap is het gebruik maken van visualisatie-technieken. Op deze manier ben je in staat om routine handelingen tot in details door te nemen en te verbeteren. Tevens kun je bepaalde automatische bewegingen, 'bewust' maken.

Veel bewegingen gaan goed en automatisch zolang je lekker in je vel zit. Als het goede gevoel er (even) niet is kan het gebeuren dat werkelijk niets meer lukt. Het is goed om een aantal bewuste routines te hebben waar je dan op terug kunt vallen, die niet be├»nvloed worden door hoe je je voelt.